Pierwsza edycja TRUE TONE FESTIVAL, autorskiego projektu Centrum Kultury Victoria w Gliwicach, dobiegła końca. Biorąc pod uwagę opinie odbiorców oraz muzyków, którzy wystąpili na gliwickich scenach – już można powiedzieć, że to udana premiera.

W sumie zorganizowaliśmy 9 koncertów, prezentując artystów sceny jazzowej, około jazzowej i improwizowanej, gdzie inspiracji szuka się m.in. w muzyce klasycznej, sakralnej, folkowej, rockowej, elektronicznej i hip-hopem. Zaproszonych do Gliwic twórców znamy także ze scen dużych festiwali niesprofilowanych na jazz, jak Męskie Granie, Opener, Off Festival, czy Tauron Nowa Muzyka.

W muzyce szukaliśmy prawdy, autentyczności i świeżości. Podczas koncertu otwarcia w Ruinach Teatru pełną salę zgromadził zespół Mitch&Mitch. W podróż do Ameryki Łacińskiej (nie tylko przez muzykę, ale swoje osobiste opowieści) zabrał nas Marcin Masecki, uznawany za jednego z najzdolniejszych współczesnych pianistów, kompozytorów, aranżerów i dyrygentów. Bardzo osobisty i wzruszający koncert dał Marek „Latarnik” Pędziwiatr, prezentując materiał poświęcony swojej prababci Mariannie. To była też wyjątkowa możliwość obcowania ze sztuką, bo pianino tym razem stanęło nie na scenie, a między publicznością. Na TRUE TONE FESTIVAL – po raz pierwszy w Gliwicach – zaprezentował się EABS, energetyczna bomba wyrosła z ducha hip-hopu, która pokazała publiczności, co znaczy „improwizować”. Niezwykły wykład poświęcony historii muzyki oraz przepiękny koncert na klarnet dał Paweł Szamburski, kompozytor, improwizator, wyjątkowa sceniczna osobowość. W muzyczną podróż w poszukiwaniu korzeni zabrał nas Piotr Damasiewicz. W projekcie „Into the Roots” można było usłyszeć inspiracje polskich gór, norweskim chłodem i afrykańską prostotą. Muzyka poświęcona najsłynniejszemu wampirowi rozbrzmiewała w Ruinach Teatru – Piotr „Pianohooligan” Orzechowski oraz Kuba Więcek zaprezentowali autorskie wariacje na temat kilarowskiej ścieżki do słynnego filmu Francisa Forda Coppoli „Dracula”. Adam Bałdych w Gliwicach promował najnowszy album „Legend” z wariacjami na temat twórczości Henryka Wieniawskiego, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków i kompozytorów w historii. Aktualnie to właśnie Bałdych jest w czołówce najbardziej rozwiniętych technicznie skrzypków żyjących w naszych czasach, ceniony jest za wyrazistość swoich muzycznych interpretacji oraz kreatywności w łączeniu jazzu i muzyki współczesnej.

Zakończeniem festiwalu TRUE TONE było spotkanie w gliwickiej Cechowni (koncert i taneczne afterparty), gdzie wystąpił zespół sneaky jesus – kwartet łączący brzmienia breakbeatu, polskiego jazzu, dubu, hardcore punku, psych rocka i hip-hopu bez przywiązywania do zasad każdego z tych gatunków. Zaprezentowane zostały także zdjęcia, które podczas koncertów wykonali uczestnicy warsztatów towarzyszących festiwalowi. Fotografia koncertowa – przez zmieniające się dynamicznie warunki oświetleniowe, konieczność uchwycenia postaci w ruchu – uznawana jest za wyjątkowo trudną. Uczestnicy mieli okazję szlifować swój warsztat pod okiem Sebastiana Michałuszka.

Finałowy koncert TRUE TONE FESTIVAL – koncert sneaky jesus fot. S.Michałuszek

Film podsumowujący warsztaty fotograficzne True Tone Festival

Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Katowice, Peryskop Kultury, Nowiny Gliwickie, Gazeta Wyborcza, Radio CCM, Dzisiaj w Gliwicach, JazzPRESS, Donos kulturalny
Partnerzy: Cechownia, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Qubus Hotel Gliwice, Parafia Ewangelicko-Augsburska w Gliwicach
Sponsor: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gliwicach