Za nami dwa pierwsze koncerty odbywające się w ramach XXII Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego. Słuchacze mogli zasłuchać się w barokowe melodie nawiązujące swoją formą do polonezów oraz instrumentalne wykonania najpiękniejszych barokowych utworów.
Co przyniosą kolejne festiwalowe wieczory?
20 lipca o godz. 19.00 w Ruinach Teatru Victoria posłuchamy „Weneckich Inspiracji” w wykonaniu Natalii Kawałek (mezzosopran), Stefana Plewniaka (skrzypce, kierownictwo artystyczne) oraz Zespołu Muzyki Dawnej IL GIARDINO D’AMORE. Podczas koncertu zabrzmią utwory Händla, Vivaldiego, Marcello i Torellego. Recital będzie pierwszym spotkaniem gliwickich melomanów z jednym z czołowych zespołów muzyki dawnej, który ma na koncie entuzjastyczne recenzje, wypełniony po brzegi kalendarz i występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie. Podczas koncertu wykonane zostaną najważniejsze dzieła weneckich mistrzów, które miały niebagatelny wpływ na twórczość Jana Sebastiana Bacha.
Z kolei 22 lipca o godz. 19.30 w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego zagra Mahan Esfahani z „Nadzwyczajnym recitalem klawesynowym – Zuzana Růžičková in memoriam”. Podczas koncertu zagrane zostaną popularne „Wariacje Goldbergowskie” Jana Sebastiana Bacha. Każdy żywy kontakt z tak genialnym dziełem gwarantuje słuchaczom moc intensywnych artystycznych przeżyć i okazję do głębokiej refleksji, wykraczającej daleko poza świat dźwięków. Tym bardziej, jeśli tajemnicę tej muzyki zgłębia jeden z najbardziej utytułowanych i wszechstronnych współczesnych klawesynistów – Mahan Esfahani. Artysta jest ostatnim i ulubionym uczniem wspaniałej czeskiej klawesynistki Zuzany Růžičkovej. Wart uwagi jest również instrument, na którym zostanie zagrany koncert. To wierna kopia klawesynu wykonanego przez Michaela Mietka w 1710 roku na specjalne zamówienie Jana Sebastiana Bacha – dzięki niemu kompozycje niemieckiego wirtuoza zyskają zupełnie nowy wymiar.
Zgoła inny charakter będzie miał koncert, który odbędzie się 23 lipca o godz. 19.00 w kościele pw. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku. Tutaj scena będzie należała do wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. Zespół Muzyki Dawnej AMOS ENSEMBLE, to grupa młodych ludzi zafascynowanych kompozycjami barokowymi. W ich wykonaniu usłyszymy wokalne i instrumentalne dzieła niemieckiego baroku, reprezentujące dwa główne nurty epoki: sacrum i profanum. Artystycznym credo młodych wykonawców jest prezentowanie tej muzyki według panujących ówcześnie zasad, przy jednoczesnym zaimplementowaniu świeżego, współczesnego spojrzenia na jej materię.
Jednym z bardziej frapujących walorów dawnej muzyki jest to, że mimo upływu wieków ciągle pozwala nam ona odkrywać swoje nowe oblicze poprzez nieznane dotąd obszary repertuarowe. W przepastnych zasobach archiwów i bibliotek co rusz udaje się odnaleźć intrygujące dzieła, zarówno tych największych mistrzów, jak i twórców znanych dziś wyłącznie ze wzmianek w leksykonach. My także będziemy mogli uczestniczyć w takiej eksploracji wspólnie z wykonawcami szóstego koncertu. Anna i Krzysztof Firlusowie przedstawią gliwickiej publiczności program składający się wyłącznie z prawykonań. „Barokowe premiery” rozpoczną się 24 lipca o godz. 19.30 w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego.
Festiwal zakończy się 26 lipca koncertem „Jesu, meine Freude” w kościele Zbawiciela przy ul. Jagiellońskiej. O godz. 19.00 wystąpi Ensemble Baroque Quintet. Tytuł finałowego koncertu zaczerpnięty jest z największego i najbardziej złożonego bachowskiego motetu, zaś cały program stanowi muzyczną egzemplifikację barokowego rozumienia sensu i celu ziemskiej wędrówki człowieka. Większość kompozycji, które wykona dla nas Ensemble Baroque Quintet to właściwie muzyka żałobna lub pasyjna, co oczywiście w przypadku tej epoki nie oznacza, że bezgranicznie smutna i pozbawiona jakiejkolwiek nadziei.
Przypominamy: bilety na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – Gliwice, ul. Dolnych Wałów 3, tel. 32/231-38-55.
źródło: UM Gliwice