Centrum Kultury Victoria zaprasza na koncert w ramach TRUE TONE FESTIVAL:
Marek „Latarnik” Pędziwiatr: Marianna
Marek “Latarnik” Pędziwiatr – Pochodzący ze Świnoujścia wszechstronny muzyk i artysta. Pianista i uznany operator syntezatorów. Producent i kompozytor. Jest obecny na scenie już ponad dekadę. Popularność przyniosły mu takie projekty jak EABS, Błoto czy Night Marks, za które został dwukrotnie nominowany do Paszportów Polityki. Otrzymał Fryderyka w 2018 roku za produkcję albumu Odwilż Pauliny Przybysz. Mimo napiętego kalendarza, cały czas koncertuje ze swoim macierzystym składem Ludojad.
Gdzieś między wszystkimi zajęciami w głowie Marka powoli rodził się “Latarnik”. Już pod nowym aliasem wspólnie z pakistańskim zespołem Jaubi nagrał jedną z najważniejszych płyt 2021 roku – Nafs at Peace, docenioną przez Pitchfork, The Guardian, DownBeat czy Bandcamp. W 2022 ukazał się jego pierwszy w pełni solowy album w formule piano solo pt. Marianna.
Absolwent Wydziału Jazzu na Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestnik prestiżowego Red Bull Music Academy Bass Camp we Wrocławiu (2013). W latach 2014-2017 kierownik muzyczny festiwalu FAMA. Do 2018 roku członek legendarnej grupy Urbanator.
Współpracował i występował m.in. z: Jesse Boykins III (USA), Jeru The Damaja (USA), M.E.D. aka Medaphoar (USA), Raashan Ahmad (USA), Coultrain (USA), Anthony Mills (Wildcookie) (USA), Marcus Miller (USA), Ben Lamar Gay (USA), James Morton (Herbalizer) (UK), Tenderlonius (UK), Femi Temowo (Amy Winehouse) (UK), Michael „Patches” Stewart (USA), Troy Miller (UK), Otto Williams (USA), Lotte Anker (Denmark), AB (USA), Herb Robertson (USA), Jaubi (Pakistan), Zohaib Hassan (Pakistan), Paulina Przybysz, Natalia Przybysz, Ewa Bem, Grażyna Łobaszewska, Krystyna Prońko, Jan „Ptaszyn” Wróblewski, Michał Urbaniak, Apostolis Anthimos (SBB), Urszula Dudziak, Henryk Miśkiewicz, Adam Bałdych, Tymon Tymański, Mikołaj Trzaska, Mateusz Pospieszalski, Kuba Więcek, Brodka, Kayah, Ania Rusowicz, Andrzej Smolik, Artur Rojek, Antoni Gralak, Jerzy Małek, The Phantom (PTAKI), schafter, Ten Typ Mes, Jarecki, Hades, Galus.
Marek Pędziwiatr koncertował i koncertuje w różnych formacjach w całej Polsce i za granicą m.in. Wielka Brytania (Ronnie Scott’s, Total Refreshment Centre, KOKO), Holandia (Eurosonic), Francja, Korsyka, Włochy, Izrael, Rosja, Pakistan, Chiny, Korea Południowa, Kazachstan, Szwecja, Norwegia, Litwa, Estonia, Węgry, Rumunia, Czarnogóra, Portugalia, Austria, Niemcy (X-Jazz). Ma na koncie także występy w radio i tv (TVP1, TVP Kultura, TVN, PR Trójka, PR Dwójka, PR Czwórka, Radio Ram), a także na największych festiwalach w Polsce (Woodstock, Open’er, Tauron Nowa Muzyka, Męskie Granie, OFF Festival).
Latarnik – wielokrotnie nagradzany w ankietach magazynu Jazz Forum jako największy specjalista od syntezatorów w Polsce, postanowił pokazać się słuchaczom od zupełnie innej strony. Inspirowany brzmieniem solowych nagrań Theloniousa Monka, Ahmada Jamala, McCoy Tynera czy Emahoy Tsegué-Maryam Guèbrou, zrezygnował z elektroniki by w intymny sposób, za pośrednictwem wysłużonego, ponad stuletniego fortepianu Steinway & Sons i taśmy analogowej nagrać debiutancki album poświęcony swojej prababci.
Spotkanie z główną bohaterką rozpoczyna się w Maradtken (dziś Maradki), które mimo tego, że ciężko odnaleźć je na mapie, skrywają bardzo ciekawą opowieść o pamięci i przemijaniu. We wczesnej epoce żelaza znajdowała się tam osada obronna zbudowana przez ludność kultury kurhanów zachodniobałtyjskich i tętniła życiem przez wiele wieków. Później wioska została częściowo zniszczona w XVIII w. w wyniku założenia tam cmentarza cholerycznego. Około 1800 roku na niewielkim wzniesieniu wybudowano charakterystyczny młyn, wokół którego kręciło się życie mieszkańców jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej.
Marianna była Mazurką. Urodziła się w 1898 roku, jeszcze pod zaborem pruskim w rodzinie polsko i niemieckojęzycznej. Młodość spędziła wśród ewangelików będąc gorliwą katoliczką, jednocześnie wierząc w pradawne gusła. Potrafiła leczyć ludzi, zbierała zioła, sporządzała mikstury, „zamawiała” choroby. Miała własną filozofię życia opartą na mądrościach ludowych, które stanowiły dla niej swoisty dekalog, ale wierzyła też w niezwykła opiekę „Najświętszej Matuchny”. Marianna odeszła w wieku 88 lat, krótko przed narodzinami Marka. Znał ją tylko z opowieści rodzinnych, które pianista zamknął w emocjonalnych kompozycjach znajdujących się na płycie. Marianny nie ma już wśród nas, tak jak nie ma drewnianego młyna w Maradkach. Mimo to pamięć i swoiste przepisy na życie trwają w rodzinie, tak jak przetrwały powidoki historii na starych fotografiach z Maradtken. Jej historia jest uniwersalna. To opowieść o tożsamości, tułaczce, strachu, traumie wojennej i wiecznym niedoborze. To historia całego pokolenia, do którego przynależała Marianna i znamy ją z opowieści naszych dziadków.
źródło: materiał prasowy Astigmatic Records
TRUE TONE FESTIVAL ma za zadanie zaprezentować mieszkańcom i gościom Gliwic nowej fali jazzu, która wykracza poza granice gatunku i nadaje jazzowi inną jakość. Artyści, których zaprosiliśmy, poszukują inspiracji w muzyce klasycznej, latynoskiej, world music, folku, hip hopie, elektronice, ambiencie, punk rocku, czy muzyce sakralnej, ale przede wszystkim grają jazz i muzykę improwizowaną.