Grafika informująca o wydarzeniu.

Już od 25 lat w letnie wieczory wybieramy się na muzyczne wędrówki po Gliwicach, wraz z Bachem i muzyką dawnych mistrzów. Jubileuszowa edycja Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego będzie wyjątkowa. Na scenie pojawią się wybitni artyści, m.in. Rachel Podger, Ketil Are Haugsand i Olga Pasiecznik. Pierwszy koncert odbędzie się 20 lipca.

 

Przygotowując 25 lat temu pierwszą edycję Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego, jego organizatorzy usłyszeli pytanie: „Bach? A na jak długo wam tego Bacha wystarczy?”. Okazało się, że starczyło na ćwierć wieku, a w tym czasie i tak udało się zaprezentować zaledwie niewielki wycinek z olbrzymiego dorobku Lipskiego Kantora. Z radością można jednak stwierdzić, że Jan Sebastian zadomowił się w Gliwicach na dobre, a melomani nie tylko naszego miasta ale również goście z kraju i zagranicy z utęsknieniem wyczekują lipcowych spotkań z jego muzyką, prezentowaną zawsze w szerokim kontekście historycznym i stylistycznym. Podobnie będzie i w tym roku. Program jubileuszowej edycji przyniesie  prawdziwą panoramę bachowskich gatunków i form, przy okazji odkrywając zaskakujące wątki łączące życie kompozytora z jego twórczością a także nowe oblicza znanych wszystkim przebojów Mistrza. Jubileuszowa edycja to także zwieńczenie wieloletnich marzeń i starań organizatorów. Gliwice odwiedzą po raz pierwszy takie znakomitości światowej sceny muzyki dawnej, jak: brytyjska skrzypaczka Rachel Podger, norweski klawesynista Ketil Are Haugsand i śpiewaczka Olga Pasiecznik.

 

20 lipca (sobota), godz. 19.30, Kościół pw. Wszystkich Świętych, ul. Kościelna

Koncert oratoryjno-kantatowy w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej

Bilety

 

Olga Pasiecznik – sopran

Jakub Foltak – kontratenor

Sebastian Mach – tenor

Dawid Biwo – bas

Zespół Instrumentów Dawnych

Polskiej Opery Królewskiej

„”

Krzysztof Garstka – klawesyn, dyrygent

 

w programie: J.S. Bach

 

Capella Regia Polona

Trzon programu gliwickiego koncertu Polskiej Opery Królewskiej tworzyć będą dwie bachowskie kantaty. Pierwsza nr 82 „Ich habe genung”, to należąca do najpopularniejszych i najbardziej mistycznych w wyrazie solowych kantat maryjnych. Usłyszymy ją w wersji sopranowej z 1731 roku. Solistką będzie jedna z najwybitniejszych śpiewaczek specjalizujących się w muzyce dawnej – Olga Pasiecznik. Artystka jest stałym gościem na najbardziej prestiżowych scenach świata, występując pod batutą m.in.: F. Brüggena, Ch. Dutoit, R. Jacobsa, Ch. Hogwooda, Ph. Herreweghe, J.-C. Malgoire’a, M. Minkowskiego, A. Parrotta, T. Pinnocka i in. Drugim dziełem wokalnym będzie kantata chorałowa na Święto Jana Chrzciciela nr 7 „Christ unser Herr zum Jordan kam”, przeznaczona na trzy głosy solowe, chór
i orkiestrę. Program dopełni orkiestrowa Ouverture działającego w Eisenach kuzyna Jana Sebastiana – Johanna Bernharda Bacha. Jego muzykę Lipski Kantor niezwykle cenił i często wykonywał podczas prowadzonych przez siebie w Lipsku koncertów Collegium Musicum.

 

24 lipca (środa), godz. 18.00, Ewangelicko-Augsburski Kościół Marcina Lutra, Gliwice-Łabędy, ul. Strzelców Bytomskich 18

Recital mistrzowski

Bach i Francuzi – Francuzi i Bach

Bilety

 

Ketil Haugsand (Norwegia/Niemcy) – klawesyn

 

w programie: J.S. Bach, L. Marchand, J. Ph. Rameau

 

Ketil Haugsand

Wielkim wydarzeniem tegorocznej edycji będzie z pewnością recital Ketila Haugsanda, laureata konkursów klawesynowych w Paryżu i Brugii. To jeden z najważniejszych współczesnych klawesynistów i prawdziwa osobistość muzyki dawnej. Jest on uczniem legendarnego Gustawa Leonhardta – pioniera wykonawstwa historycznie świadomego. Jako stały gość prestiżowych festiwali i cykli koncertów w większości krajów europejskich, USA, Izraelu i na Dalekim Wschodzie, występuje z recitalami, jako kameralista, solista czy dyrygując od klawesynu. W programie swojego gliwickiego koncertu zestawił muzykę Bacha z dziełami klawesynistów francuskich, dzięki czemu przekonamy się m.in., czy słynny Marchand miał powód aby uciekać przed Bachem z Drezna. Słuchaczy czeka więc wspaniała klawesynowa uczta z najlepszymi muzycznymi daniami.

 

28 lipca (niedziela), godz. 17.00, Katedra pw. św. Apostołów Piotra i Pawła, Gliwice, ul. Jana Pawła II 5

Recital organowy

Wojciech Różak in memoriam

Bilety

 

Orest Koval (Ukraina) – organy

 

w programie: J.S. Bach, O. Messiaen

 

 

Orest Koval

Od ubiegłorocznej edycji do programu festiwalu zostały włączone recitale organowe, bardzo przez naszą publiczność oczekiwane o czym świadczy wyjątkowa frekwencja podczas ubiegłorocznego występu Megumi Hamaya. Tegoroczny koncert w Katedrze św. Apostołów Piotra i Pawła będzie miał charakter wyjątkowy i to z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że chcemy zadedykować go pamięci zmarłego w ubiegłym roku znakomitego gliwickiego organisty Wojciecha Różaka, twórcy oraz przez trzydzieści edycji dyrektora naczelnego i artystycznego Międzynarodowego Festiwalu „Dni Muzyki Organowej” w Gliwicach. Szczególna jest również osoba wykonawcy tego koncertu. Orest Koval to wybitny ukraiński organista, pianista, pedagog  i organizator życia muzycznego. Jest twórcą pierwszego na Ukrainie ośrodka muzyki dawnej w Sumach
i dyrektorem zaprzyjaźnionego, jedynego tego typu na Ukrainie, festiwalu „Bach-fest”, oraz festiwali  „Organum”, „Livadia-fest” i „Jazz-fest” (w sumie 58 międzynarodowych festiwali). W jego wykonaniu usłyszymy dzieła patrona festiwalu na czele ze słynną Toccatą i Fugą d-moll oraz muzykę XX-wiecznego mistrza muzyki organowej Oliviera Messiaena.

 

4 sierpnia (niedziela), godz. 18.00, Sala koncertowa PSM I i II st. im. L. Różyckiego, Gliwice, ul. Księcia Ziemowita 12 (wejście od ul. Królowej Bony)

Mistrzowski koncert kameralny

Bilety

 

Rachel Podger (Wielka Brytania) – skrzypce barokowe

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

 

w programie: J.S. Bach, G.F. Handel, R. Jones, J.M. Leclair, J. Schop

 

Rachel Podger

Rachel Podger to prawdziwa gwiazda światowej wiolinistyki, artystka o ugruntowanej pozycji czołowej interpretatorki baroku i klasycyzmu. Cieszymy się ogromnie, że po długich staraniach udało się zaprosić ją do Gliwic. Każdy jej występ to prawdziwe muzyczne święto. Wieloletnia koncertmistrzyni i solistka „The English Concert” Trevora Pinnocka, prowadziła również słynną „Orchestra of tha Age of Enlightenment”.  Obecnie występuje najczęściej jako solistka z własnym zespołem „Brecon Baroque”, który prowadzi od skrzypiec.  W muzyce kameralnej jej stałym partnerem jest znakomity polski klawesynista Marcin Świątkiewicz.

Marcin Świątkiewicz

W ich wykonaniu usłyszymy bardzo efektowny
i urozmaicony program z sonatami Bacha i jego rówieśnika Handla oraz wirtuozowskimi kompozycjami twórców angielskich, francuskich i niemieckich.
Przy okazji dowiemy się kto jest faktycznym autorem melodii znanego bachowskiego chorału „Jesu bleibet meine Freude”. Rachel Podger gra na skrzypcach z 1739 roku, autorstwa genueńskiego lutnika Pesariniusa, ucznia Antonio Stradivariego.

 

7 sierpnia (środa), godz. 19.00, Ruiny Teatru Victoria, Gliwice, Al. Przyjaźni 18

Bach koncertowo

Bilety

 

Stefan Plewniak – skrzypce barokowe, prowadzenie

Zespół Muzyki Dawnej

„Il Giardino d’Amore”

 

w programie: J.S. Bach

 

Il Giardino d’Amore

Charyzmatyczny skrzypek Stefan Plewniak oraz jego zespół „” podbili serca festiwalowej publiczności dwa lata temu wykonaniem koncertów i arii Vivaldiego (z solistką Natalią Kawałek). Obecnie artysta przygotowuje swoją nową płytę
z koncertami skrzypcowymi Bacha i ten program po raz pierwszy zaprezentuje festiwalowej publiczności. Do naszych czasów przetrwały w oryginale tylko dwie takie kompozycje. Obie należą do najpopularniejszych i ulubionych przez publiczność dzieł Jana Sebastiana. Wiadomo jednak, że bachowskie koncerty klawesynowe w większości prawdopodobnie były napisane pierwotnie na inny instrument – właśnie skrzypce. I w takiej, zrekonstruowanej postaci usłyszymy je również w wykonaniu naszych gości, co da słuchaczom wyjątkową okazję do porównania i subiektywnej oceny, która wersja brzmi lepiej.
A może obie mają swoje walory?

 

 

Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski

Współpraca organizacyjna: Daniel Oktawian Piotrowski

 

Biuro festiwalowe:

Centrum 3.0 – Gliwicki Ośrodek Działań Społecznych – Gliwice, ul. Studzienna 6, tel. 32/ 231 55 36, www.facebook.com/GliwickiFestiwalBachowski

Czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-18.00

Wejściówki na koncerty do nabycia za pośrednictwem portalu www.bilety24.pl oraz w biurze festiwalowym, od poniedziałku do piątku w godz. 13.00-18.00

W dniu koncertu wejściówki dostępne wyłącznie w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem

 

Organizatorzy: Klub Inicjatyw Kulturalnych, Centrum Kultury Victoria, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. L. Różyckiego, Parafia katedralna pw. św. Apostołów Piotra i Pawła, Parafia pw. Wszystkich Świętych, Parafia Ewangelicko-Augsburska w Gliwicach

Data wydarzenia:
20 lipca | godz. 19:30

Wydarzenie z tej serii odbędzie się jeszcze:

  • 24 lipca
  • 28 lipca
  • 4 sierpnia
  • 7 lipca
Miejsce wydarzenia
Cena biletów:
od 28 zł
Kup bilet