Grupa ludzi na scenie, wszyscy ubrani w kolorowe czapki, widowia pod sceną

Liczne wydarzenia kulturalne i edukacyjne, kontynuacja programu Start-up kulturalny, wdrożenie w życie nowej aplikacji. To plany Centrum Kultury Victoria na kolejny – drugi – rok pracy.

BOGATY KALENDARZ

Rynek Kultury, True Tone Festival i Show Off Fest. To trzy autorskie projekty Centrum Kultury Victoria, które premiery miały w 2022, a w tym roku z pewnością będą powtórzone, choć niektóre w innej, odświeżonej formule.

– To będzie rok, w którym odbędą się drugie edycje wydarzeń cieszących popularnością oraz wysoką oceną publiczności i prasy branżowej. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim True Tone Festival, czyli festiwal muzyki około jazzowej, który w tym roku będzie jeszcze bardziej eksperymentalny. Spotkamy się także na plenerowym Show Off Fest, czyli koncertowym pożegnaniu wakacji z wybranymi artystami letnich festiwali w całym kraju. Wiemy, że wakacyjny Rynek Kultury zostanie już na Alei Przyjaźni i w Ruinach Teatru. Gdyby nasze plany chcieć podsumować jednym, krótkim hasłem to #jeszczebliżejkultury. – mówi Łukasz Kwaśniewski, zastępca dyrektora CKV ds. programowych.

W planie na 2023 nie zabraknie wielu pozycji znanych i lubianych, jak na przykład Wiosna z Fryderykiem, Winter Reggae, Majówka, Parkowe Lato, Letnie Kino Plenerowe, Podwórko (duża plenerowa impreza z okazji Dnia Dziecka), Noc Świętojańska (w nowej formie w Ruinach Teatru), Ulicznicy, Gliwicki Festiwal Bachowski. Rok zakończy Gliwicki Jarmark Bożonarodzeniowy. Kalendarz wydarzeń – jak i miejsce ich organizacji – będą układać się zależnie od pory roku: lato i wiosna pozwolą na organizację wydarzeń plenerowych – w parkach, na skwerach, Ruinach Teatru; jesień i zima z kolei przeniosą koncerty, warsztaty, wystawy, itp. do zamkniętych sal, jak na przykład Scena Bojków, świetnie wyposażona przestrzeń umożliwiająca organizację na najwyższym poziomie. Bogata będzie również oferta edukacyjna Victorii – skierowana do dzieci, młodzieży i dorosłych (m.in. warsztaty zarządzania sobą w czasie, artystyczne, fotograficzne). Aktualnie Centrum Kultury Victoria czeka także na rozstrzygnięcie konkursów o dofinansowanie projektów kulturalnych i edukacyjnych. W sumie gliwicka instytucja złożyła prawie 10 wniosków, starając się o zewnętrzne środki finansowe na realizację swoich pomysłów. Pozytywne rozstrzygnięcie pozwoli na wprowadzenie do kalendarza wielu ciekawych nowości, przy realizacji których możliwe będzie nawiązanie współpracy z lokalnym środowiskiem twórców i animatorów.

Ze względu na wiele planowanych wydarzeń – trudno wymienić wszystkie. Jednak już dziś warto napisać o tych najbliższych, jak walentynkowe Zakochaj się w kulturze (Prywatka w Bojkowie, czyli potańcówka w starym stylu, koncert The Wonderstand w Stacji Artystycznej Rynek oraz Festiwal Słodkości i Rękodzieła na Rynku) – 10 i 11 lutego, muzyczne Ostatki z udziałem Zespołu Muzyki Salonowej Eleganza – 19 lutego, pierwszy koncert Wiosny z Fryderykiem – 12 marca.

– Początek roku to intensywne prace nad repertuarem. Układamy kalendarz, rozmawiamy z artystami i partnerami, zbieramy oferty, tak by w efekcie mieszkańcy Gliwic i goście (którzy mamy nadzieję w tym roku licznie będą odwiedzać nasze imprezy), mieli szansę na udział w szalenie ciekawych inicjatywach. Stawiamy na różnorodność i stworzenie atrakcyjnej oferty dla różnych grup. Cieszy nas stała współpraca z wieloletnimi twórcami i animatorami kultury, jak na przykład Stowarzyszenie GTW Gliwice, dzięki czemu Stacja Artystyczna Rynek tętni życiem i w miesiącu odbywa się tam kilkanaście spotkań. Równie dobrze układa się współpraca z miejskimi instytucjami kultury. Dzięki współdziałaniu z Miejską Biblioteką Publiczną mamy szansę znów zostać gospodarzem festiwalu Miedzianka po drodze, wielkiego święta miłośników literatury. – mówi Paweł Ciepliński, dyrektor Victorii.

#BLISKO

2022 rok upłynął Centrum Kultury Victoria pod hasłem #BLISKO – blisko kultury, wydarzeń, ludzi. W tym roku – 2023 – instytucja nie rezygnuje ze swojej myśli przewodnie, ale chce nadać jej nowego wymiaru, rozumiejąc bliskość jako łatwość komunikacyjną (także dzięki otwarciu Centrum Przesiadkowego) i dostępność oferty kulturalnej Gliwic także dla odbiorców miast GZM oraz takich ośrodków jak Rybnik, Tarnowskie Góry, Opole.

Celem na ten rok jest także rozbudowanie oferty kulturalnej w dzielnicach Gliwic, tak by ich mieszkańcy również mieli poczucie bycia #BLISKO kultury. Pomóc mają w tym działania podejmowane m.in. w ramach Start-upu kulturalnego, warsztaty, zajęcia dla dzieci w czasie ferii i wakacji.

INFORMACJE W JEDNYM MIEJSCU

Lada moment wystartuje GAMA, czyli Gliwicka Aplikacja Miejskich Aktywności. To narzędzie, które służyć ma informacji oraz promocji. Uruchomiony zostanie pierwszy moduł z kalendarzem, dzięki czemu wszyscy zainteresowani – w jednym miejscu – zyskają komplet informacji, co dzieje się w Gliwicach. GAMA będzie bazą wydarzeń miejskich instytucji, ale także da możliwość innym organizatorom na dodanie do kalendarza swoich propozycji. W przyszłości aplikacja ma zostać rozbudowana m.in. o moduł turystyczny.

Start-up kulturalny i #MADE IN GLIWICE

Gliwiccy artyści i ich twórczość będą inspiracją działań Victorii w 2023 roku. Ogłoszony zostanie kolejny nabór wniosków do Start-upu kulturalnego, czyli autorskiego programu gliwickiego centrum kultury, skierowanego do organizacji, artystów, animatorów, organizatorów imprez, warsztatów itd. Uczestnicy mogą liczyć m.in. na udostępnienie sali koncertowej, wypożyczenie sprzętu (np. nagłośnienia), pokrycie kosztów promocji, wsparcie merytoryczne, środki finansowe. Tegoroczna edycja skoncentruje się na debiutantach i amatorskim ruchu artystycznym.

„Made in Gliwice” to z kolei pomysł na promocję gliwickich twórców, ich sukcesów, miejsc na co dzień otwartych na kulturę. W ramach programu przygotowywane będą artykuły, podcasty, filmy, relacje fotograficzne, które w mediach i Internecie pojawiać będą się pod wspólnym hasłem „Made in Gliwice”. Victoria będzie dążyła, by w ramach programy do regularnej sprzedaży w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej trafiły produkty, które będą wytworem lokalnych artystów.