Centrum Kultury Victoria zaprasza na koncert w ramach TRUE TONE FESTIVAL:

EABS

Wrocławski obóz muzyków zwierał swe szyki podczas legendarnych wydarzeń Electro-Acoustic Beat Sessions w nieistniejącym już klubie Puzzle (2012-2014). Zapis sesji, będący esencją tych spotkań, można dziś usłyszeć na pierwszym wydawnictwie sygnowanym akronimem EABS – trudno dziś dostępnej, a dawniej rozdawanej za darmo – kasecie Puzzle Mixtape [Astigmatic Records, 2016]. Pośród gości tych sesji przewinęli się między innymi MED (Stones Throw), Coultrain, Ben Lamar Gay (International Anthem) czy Jeru The Damaja. Likwidacja klubu była impulsem do dalszego rozwoju, co spowodowało że zespół EABS wyrósł w minionych latach na jeden ważniejszych głosów polskiego środowiska jazzowego. Choć na debiutancki materiał wydany pod szyldem EABS słuchacze musieli czekać jeszcze blisko trzy lata, to właśnie wtedy wrocławski kolektyw zaczął się oddalać od hip-hopu rozumianego jako gatunek, w którym pierwsze skrzypce gra raper. O unikalności EABS decyduje jednak nie tylko instrumentalna maestria i aktualność ich języka wypowiedzi, ale również hip-hopowa proweniencja oraz społeczno-polityczne zaangażowanie. 

W 2017 roku, po świetnie przyjętym przez publiczność i krytyków debiutanckim krążku EABS Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), poświęconemu mniej znanej twórczości polskiego pianisty, zespół poszedł za ciosem wydając dwie kolejne płyty winylowe. Czarną, zarejestrowaną na żywo w Katowicach – Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda) Live at Jazz Club Hipnoza oraz różową, nagraną na taśmę i wydaną w brytyjskim labelu 22a Music – Kraksa / Svantetic, wieńcząc swoje dzieło „tryptykiem Komedowskim”. Zielony, studyjny album, zdobył wiele pozytywnych recenzji w Polsce i zagranicą. Był promowany w wielu rozgłośniach radiowych w kraju i na świecie. Promował go m.in Gilles Peterson (BBC Radio), Thris Tian (Worldwide.fm), Lefto (Radio Brussels), Andrew Jervis (Bandcamp). O płycie pisały takie tytuły jak Polityka, Przekrój, Rzeczpospolita, zespół pojawił się też na okładce pisma Jazz Forum. Doskonałe przyjęcie debiutu spowodowało wyprzedanie całego pierwszego nakładu płyt w półtora miesiąca od premiery.

EABS krótko po premierze debiutanckiej płyty zagrał w tak prestiżowych salach jak Studio S1 im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku, w NFM we Wrocławiu czy sali NOSPR w Katowicach oraz na największych polskich festiwalach jak Woodstock w Kostrzynie nad Odrą, Tauron Nowa Muzyka i OFF Festival w Katowicach, Open’er w Gdyni czy na trasie koncertowej Męskie Granie. Zespół zagrał także na wszystkich najważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce: Jazz nad Odrą, Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Jamboree, Bielska Zadymka Jazzowa etc. EABS wielokrotnie pojawiał się w UK (w Londynie – Total Refreshment Centre, KOKO, Ronnie Scott’s, oraz w Manchesterze, Liverpoolu), wystąpił na XJAZZ w Berlinie, czy na takich festiwalach showcase’owych jak Eurosonic (Groningen), Enjoy Jazz (Manheim) czy The BuSH Festival (Budapeszt).  EABS zagrał też kilka koncertów w Chinach (Xiamen, Guangzhou, Shenzhen). Później zespół pojawił się jeszcze takich krajach jak Węgry, Rumunia, Austria czy Czarnogóra.

Mimo tego, że reinterpretacje muzyki Krzysztofa Komedy w wykonaniu EABS były bardzo dalekie od oryginałów, to wiele osób zastanawiało się jak może zabrzmieć album autorski, który pojawił się w połowie 2018 roku. Zespół tym razem skoncentrował się na mitologii słowiańskiej i demonologii polskiej, zapraszając do współpracy brytyjskiego muzyka Tenderloniousa. Główną inspiracją tego albumu stała się sławna na świecie “słowiańska melancholia”, którą zespół starał się odszukać we własnym DNA. Slavic Spirits to próba kontaktu z duchem bezpowrotnie utraconej kultury słowian żyjących blisko natury, jak i również z ich światem obarczonym pańszczyźniano-poddańczym cierpieniem, które przez niepiśmienność ludu nigdy nie zostanie już dokładnie zbadana, przez co odwołać się do niej można tylko przez język emocji. Dlatego pod wpływem inspiracji rozważaniami wielu muzyków, historyków, dziennikarzy, pisarzy, a nawet psychoterapeutów, bardzo szybko zaczęły powstawać nowe kompozycje, które zespół wydostał z głębi swojego ducha i wyobraźni.

W październiku 2019 roku, po ponad 33 latach, światło dzienne ujrzał archiwalny zapis pierwszego lądowania Sun Ra Arkestra w Polsce. Z okazji premiery Sun Ra Live in Kalisz 1986, EABS przygotował specjalny koncert związany z tym wydawnictwem. Chwilę później, podczas lockdownu spowodowanego pandemią, dogłębny namysł nad filozofią przybysza z Saturna zaważył o studyjnym nagraniu materiału i ostatecznym kształcie trzeciego albumu EABS Discipline of Sun Ra. Wtedy nastąpiły dość poważne zmiany w selekcji utworów i jeszcze ambitniejsze próby rekreacji oryginałów, pchając niektóre kompozycje nie tylko w kierunku hip-hopu (w duchu inspiracji Gil Scott-Heronem czy Davidem Axelrodem), ale też takich gatunków jak juke czy house.  “Nieskończoność w rozumieniu Mr. Ra oznacza tworzenie jazzu przyszłości, ale w taki sposób, by zawierał w sobie przeszłość.– ta sama misja przyświeca muzykom z Polski. Na Slavic Spirits zespół tworząc nowe, poszukiwał w dalekiej przeszłości swoich przodków. Jak się okazuje, spotkanie z koncepcjami Mr. Ra nie było przypadkowe. Dzielił się on również podobną filozofią przejścia drogi od ciemności i mroku, aż do słońca i oświecenia. W przypadku, w którym nie będzie już nadziei dla życia na naszej planecie, trzeba szukać chociażby metaforycznej próby eskapizmu… stąd mozolne budowanie statku kosmicznego pod banderą “Polish Space Program”. 

Grupa EABS wydała w tym roku nowy album 2061. Inspirowany twórczością Arthura C. Clarke’a 2001: Odyseja Kosmiczna. Każde ich wydawnictwo nawiązuje do poprzedniego i zapowiada już kolejne. Na albumie 2061 pojawia się gościnnie Jan Ptaszyn Wróblewski.

Artyści poza rodzimym Electro-Acoustic Beat Sessions tworzą także grupę około jazzową „Błoto”. Grają także w solowych projektach oraz w wielu kolaboracjach jak: Siema Ziemia, Jaubi, Gryfne Synki.

Skład zespołu:

Marek Pędziwiatr – instrumenty klawiszowe

Paweł Stachowiak – gitara basowa

Jakub Kurek – trąbka

Olaf Węgier – saksofon tenorowy

Marcin Rak – perkusja

źródło: materiał prasowy Astigmatic Records

TRUE TONE FESTIVAL ma za zadanie zaprezentować mieszkańcom i gościom Gliwic nowej fali jazzu, która wykracza poza granice gatunku i nadaje jazzowi inną jakość. Artyści, których zaprosiliśmy, poszukują inspiracji w muzyce klasycznej, latynoskiej, world music, folku, hip hopie, elektronice, ambiencie, punk rocku, czy muzyce sakralnej, ale przede wszystkim grają jazz i muzykę improwizowaną.

Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Katowic,e Peryskop Kultury, Nowiny Gliwickie, Gazeta Wyborcza, Radio CCM, Dzisiaj w Gliwicach, JazzPRESS, Donos kulturalny
Partnerzy: Cechownia, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Qubus Hotel Gliwice, Parafia Ewangelicko-Augsburska w Gliwicach
Sponsor: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gliwicach
Data wydarzenia:
16 września | godz. 20:00
Miejsce wydarzenia
CK Victoria - Scena Bojków
Cena biletów:
od 32 zł
Bilety dostępne na miejscu od godz. 19:00
Dodatkowe informacje:
Bilety w sprzedaży od 5 sierpnia- Jest możliwość kupienia biletu przed koncertem. / Koncert godzina 20:00, wejście od godziny 19:00.